Director Web Gratuit CMS - Adauga site-uri, articole

Cont Utilizator

PUBLICITATE

Cautare in director

Statistici

  • Site-uri active: 11780
  • Site-uri propuse: 527
  • Site-uri adaugate astazi: 1
  • Articole: 148
  • Categorii: 28
  • Subcategorii: 124

Linkuri partenere

Autor: Laura Vallianatos - Data adaugarii: February 06, 2009 09:16:27 PM

Grasimea care ne scurteaza zilele

Categoria: Sanatate / Medicina

Gras(ut) sau obez?In ambele situatii, mecanismul care genereaza fenomenul este acelasi: ca urmare a unei perturbari a metabolismului lipidic, se acumuleaza grasimi in exces, care se depun in diverse parti ale organismului (de regula, pe burta la barbati – “persoane in forma de mar” - si pe fese si solduri, la femei – “persoane in forma de para”). Cantitatea este ceea ce face diferenta, obez fiind considerat acela a carui crestere corporala depaseste valoarea normala sexului, varstei, etc. cu peste 20% sau, intr-o viziune mai moderna, la care indicele masei corporale (calculat ca raportul dintre greutatea individului si patratul inaltimii sale) este superior valorii de 30 kg/m2 (acest indice se aplica insa numai pentru adulti, in cazul copiilor si al batranilor de peste 65 de ani intervenind si alti factori care ii pot altera expresia valorica). Statistici alarmanteDesi, la prima vedere, obezitatea pare a fi o “boala a civilizatiei”, frecventa acesteia si in tari mai putin dezvoltate si cu un nivel de trai mai redus a determinat introducerea unui nou termen in literatura de specialitate, acela de “globezitate”, boala devenind o problema de sanatate publica la nivel mondial. Iata si cateva date graitoare in acest sens:• In ultimii 30 de ani, numarul persoanelor supraponderale a crescut de 3 ori, flagelul atingand si varstele foarte fragede (chiar si sub 5 ani!).• In medie, in tarile europene, 10-20% dintre barbati si 10-25% dintre femei sunt afectate de boala (la noi, s-a depasit deja 25%, iar situatia tinde sa scape de sub control).• Obezitatea severa determina cresterea de 12 ori a ratei mortalitatii la persoanele de varsta medie (25-35 ani), comparativ cu cele slabe, in general acreditandu-se ideea ca supraponderalul plateste tribut acestei situatii circa 9-10 ani din speranta sa de viata!).Trei pasi spre normalizarea situatiei Regimul alimentar, miscarea si alimentatia specifica pentru reducerea poftei de mancare, aplicate simultan, reprezinta cheia succesului in viziunea moderna (abordarea unilaterala, propusa, in general, de retele de slabit, poate duce, ce-i drept, la rezultate deseori spectaculoase, dar reversibile si agravante – “efectul jo-jo”, prin care, la incetarea tratamentului, se depune mai multa grasime decat s-a reusit sa se dea jos cu acel prilej). Nu este locul sa discutam despre diete si despre numarul de calorii specifice acestora. Ceea ce trebuie sa se stie, si niciodata nu este prea mult spre a o repeta!, este ca o alimentatie sanatoasa nu inseamna mult si “bun”, ci diversificat si adecvat nevoilor de moment (care tin de varsta, de sex, de activitatea fizica depusa, de starea fiziologica, etc.). Satul poti fi nu numai consumand alimente foarte consistente (carne grasa, uleiuri vegetale sau animale, prajeli, prajituri, s.a.), ci si “de volum”, cu densitate calorica scazuta (lactate, legume, fructe – cu exceptia celor foarte dulci sau cu un continut ridicat de grasimi, precum si a produselor obtinute din ele, cu adaos de zahar). Patru reguli de fier jaloneaza regimul in obezitate: 1) nu se mananca nimic intre mesele principale; 2) nu se abuzeaza de sare sau chiar se inlocuieste aceasta cu unele condimente “sarate” precum mararul sau tarhonul; 3) nu se consuma alcool (pentru ca stimuleaza pofta de mancare si blocheaza actiunea antitoxica a ficatului); 4) se respecta intocmai cantitatie de alimente prescrise si, eventual, suplimentele alimentare. Femeile insarcinate si copiii nu vor tine cura de slabit, in ambele cazuri consumurile energetice fiind mai mari, ca si nevoile de vitamine sau de saruri minerale. Barbatii nu au restrictii la inceperea curei, femeilor recomandandu-li-se, insa, sa astepte pana dupa terminarea ciclului, iar in timpul acestuia sa il intrerupa sau sa il atenueze. Postul “negru”, aplicat graduat, recomandat de unii autori (o zi pe saptamana, timp de 2 luni, apoi 3 zile la 2 saptamani, timp de 3 luni, dupa care o zi pe saptamana, vreme mai indelungata), poate fi riscant atat prin consecintele sale imediate (posibile accidente hemoragice), cat si prin cele cu rezonanta ulterioara (instalarea unor carente). Miscarea poate insemna, desigur, si sport, dar pentru mediul rural mersul pe jos si, mai ales, munca fizica sunt de neinlocuit. In ultimul caz, un pic de atentie nu strica, stiut fiind ca posibilitatile reale de efectuare sunt invers proportionale cu excesul ponderal si cu riscurile pe care acesta le genereaza. Dieto- si fitoterapia recomanda, pentru diminuarea excesului ponderal si stabilizarea efectului obtinut, pe de o parte, reducerea cantitatii de hrana ingerata prin micsorarea poftei de mancare (efect anorexigen), iar pe de alta parte, eliminarea, prin diverse cai, a produsilor de metabolism (actiune laxativ-purgativa, diuretic-depurativa, sudorifica). O caracteristica esentiala in curele de slabire este elementul de continuitate, tenacitatea cu care se urmareste scopul. Faptul de a slabi, eventual spectaculos si in scurt timp, nu numai ca nu este suficient, dar poate fi, de cele mai multe ori, chiar periculos. Slabirea trebuie sa fie lenta, iar fiecare pas consolidat. “Dusmanul” trebuie atacat “prin invaluire”, prin stimularea mai multor mecanisme de actiune. O cura de acest fel dureaza cateva luni, timp in care procedeele si produsele variaza. Ideal ar fi daca, in timpul si dupa aceste proceduri, s-ar produce si “declicul” psihic, concretizat in schimbarea modului de viata si a comportamentului alimentar: macar un ochi aruncat spre natura si mai mult interes pentru hrana “vie”Echipa www.plantlifemedicina.ro

Voturi:

Trebuie sa fiti logat pentru a vota.
Media voturilor: ( votes)

Comentarii:

Nu exista comentarii.

Trebuie sa fiti logat pentru a posta un comentariu.






RESURSE UTILE


Tipar, tipografie, editare, grafica, prepress, print digital